sobota, 8 marca 2014

Przedszkole w Ruchu - OBSZAR NR 3

 

Edukacja zdrowotna


           „Jedynie w wieku dziecięcym wdrażanie pewnych nawyków, niezbędnych dla rozwoju i utrzymania sprawności fizycznej: tężyzny, zdrowia, zdolności do pracy - daje trwałe efekty, co w rezultacie pozwala osiągnąć odpowiedni poziom kultury fizycznej”.
                                                                  
                                                                                             Wanda Czarnocka - Karpińska


            Edukacja zdrowotna, uwzględniająca różnorodne formy aktywności fizycznej i rozwój sprawności ruchowej dzieci, zajmuje w naszym przedszkolu szczególne miejsce.
          Ruch jest naturalną potrzebą każdego dziecka, a aktywność ruchowa, jako warunek pozytywnego pojmowania zdrowia, przyczynia się do zapewnienia jego prawidłowego rozwoju motorycznego, umysłowego i społecznego. Kształtuje ponadto poczucie odpowiedzialności, zdyscyplinowania, wytrwałość w pokonywaniu trudności, sprzyja przyswajaniu określonych norm i przestrzeganiu ustalonych zasad. Właściwie użyty i dozowany ruch łagodzi przebieg procesów rozwojowych (rola terapeutyczna), zwiększa odporność fizjologiczną, koryguje wady postawy i kształtuje pozytywne nawyki ruchowe.
      Prawidłowy rozwój fizyczny i poziom sprawności psychomotorycznej są sferami osobowości dziecka, będącymi wyznacznikiem jego zdrowia. Stanowią więc wartość, którą trzeba modyfikować, ukierunkowywać i rozwijać w sposób świadomy w wieku przedszkolnym!

           Opracowane scenariusze zajęć wychowania przedszkolnego wynikają w dużej mierze z potrzeb zdrowotnych naszych przedszkolaków i dotyczą aktywności ruchowej, której głównym zadaniem jest:
  1. Korekcja wad postawy - Ćwiczenia i zabawy chwytne stopą z woreczkiem gimnastycznym (korekcja płaskostopia) - zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w grupie 5 - latków 
  2. Wzmacnianie odporności poprzez aktywność fizyczną, ruch i hartowanie - Odporność wzmacniamy, bo o zdrowie dbamy - zajęcia aktywne na powietrzu w grupie 3 - latków
  3. Wdrażanie do zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych na śniegu - Przedszkolna Olimpiada Zimowa


SCENARIUSZ NR 1



Grupa: 5 - latki
Data realizacji: 13.02.2014r.
Czas realizacji: 20 minut
Temat: Ćwiczenia i zabawy chwytne stopą z woreczkiem gimnastycznym 

Prowadzący: mgr Izabela Słowińska


Cele główne:
  • wzmacnianie mięśni palców stopy i śródstopia  - korekcja płaskostopia
  • kształtowanie równowagi oraz pozycji wyprostnej w różnych pozycjach wyjściowych

Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
  • sprawnie, na miarę swoich możliwości wykonać zadania ruchowe
  • w pozycji siadu chwycić woreczek palcami jednej stopy i podnieść go w górę
  • podnieść woreczek dwiema stopami, zaciskając go palcami, piętami
  • unieść woreczek chwycony palcami stopy i zachować równowagę stojąc na jednej nodze
  • utrzymać prawidłową pozycję ciała z woreczkiem na głowie
  • przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych

Metody pracy:
  • zabawowa
  • zadaniowo - ścisła
  • zabawowo - naśladowcza
  • bezpośredniej celowości ruchu

Formy pracy: indywidualna

Środki dydaktyczne: woreczki gimnastyczne


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część wstępna:

Rozgrzewka ramion i kończyn dolnych do wierszyka

Gimnastyka to rzecz zdrowa, ćwiczą rączki, ćwiczy głowa
Nóżki też nam nie próżnują i wysoko podskakują
Gdy się zmęczą, to siadamy - biodra w górę wypinamy
Nogą sufit dotknąć chcemy, kolankiem po nosie się drapiemy
Teraz się kładziemy i na rowerku jedziemy
Gdy dojedziemy, to siadamy i nóżki w kokardki składamy.

Część główna:

Ćwiczenia w pozycji siedzącej;
  1. Ubijanie kotlecika - ćwiczenia wzmacniające mięśnie dłoni i grzbietu
  2. Ugniatamy kotlecika - wzmacnianie mięśni palców stopy
  3. Ćwiczenia chwytne stopą:
    - podnoszenie woreczka stopą
    - podnoszenie woreczka stopą z biodrami w górze
  4. Ubijanie woreczka całymi stopami; podniesienie w górę poprzez zaciśnięcie palcami
  5. Ubijanie woreczka piętami; podniesienie w górę poprzez zaciśnięcie piętami    
Ćwiczenia w pozycji stojącej; 
  1.   Zginanie, prostowanie palców stopy na woreczku
  2.   Ubijamy kotlecika - ćwiczenie wzmacniające mięśnie stopy
  3.   Podskoki obunóż na woreczku; z obrotem
  4.   Skoki naprzemianstronne z nogi na nogę
  5.   Wysuwanie woreczka w przód, dosuwanie
  6.   Zaciskanie woreczka dwiema stopami
  7.   Skok obunóż do przodu z chwyconym przez palce stopy woreczkiem; skok do tyłu
  8.   Gnieciemy kotlecika - mocne zaciskanie palcami stopy woreczka

Część końcowa:
  1. Bocian - ćwiczenie równoważne z woreczkiem na głowie w pozycji wyprostnej, na jednej nodze
  2. Rozluźnianie mięśni kończyn dolnych i stopy - Trzepanie dywanu
  3. Marsz z woreczkiem pod brodą
  4. Oddanie woreczka poprzez wypuszczenie go spod brody.


Film do scenariusza nr 1


http://www.youtube.com/watch?v=-2VDmgNmZ98&list=UUArkCJvZjnPgtJ3MqqxeOuw




SCENARIUSZ NR 2



Grupa: 3 - latki
Data realizacji: 25.01.2014r.
Czas realizacji: 15 minut
Temat: Gimnastyka smyka - ćwiczenia i zabawy ruchowe na śniegu

Prowadzący: mgr Kinga Barczyńska


Cele główne:
  • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
  • wdrażanie do aktywności ruchowej i sportu na świeżym powietrzu
  • wzmacnianie odporności poprzez ruch i hartowanie na śniegu

Cele operacyjne:
Dziecko:
  • zna korzyści wynikające z ruchu na świeżym powietrzu i czynnego wypoczynku
  • wie, że ruch wpływa na budowanie odporności i hartowanie organizmu
  • chętnie i na miarę własnych możliwości gimnastykuje się w sali i na śniegu
  • potrafi utrzymać równowagę w różnych pozycjach wyjściowych
  • zna zasady bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych na śniegu
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych na powietrzu

Metody pracy:
  • metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania, działania na konkretach)
  • metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (ruchowych)
  • metoda organizowania środowiska edukacji zdrowotnej
  • metody ruchowo - naśladowcze
  • metody aktywizujące

Formy pracy:
  • indywidualna
  • zbiorowa

Środki dydaktyczne: śnieg


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część wstępna:
  1. Czym jest odporność i jak ją wzmacniamy - dzieci odpowiadają w sali  na pytania zadawane przez nauczyciela i dowiadują się, co to znaczy być odpornym
  2. Jak budujemy naszą odporność?- bomby witaminowe
    - naturalne produkty zapobiegające chorobie
    - gimnastyka do wierszyka:
Gdy chcesz być silny, nie chcesz chorować
Musisz się często gimnastykować
Stań w pół rozkroku, zacznij od skłonów -
W przód, w tył, na boki - trzy razy ponów
Wymachy ramion wzmacniają ręce
Tym są sprawniejsze, im ćwiczysz więcej
Teraz przysiady, potem podskoki
Hop, hop, jak zając - w przód, w tył, na boki
Bardzo są ważne tułowia skręty
Podśpiewuj sobie coś dla zachęty
A jeśli będziesz w ćwiczeniach pilny
Jak małpa zwinny, jak tygrys silny
Zostaniesz mistrzem, więc ćwicz wytrwale
Gimnastykować się jest wspaniale!

Część główna:
  1. Ubieranie w szatni na cebulkę
  2. Rączki do góry, sięgamy chmury - wspięcia na palce z ramionami w górę
  3. Skręcający samolot - ramiona w bok, skręty tułowia
  4. Figury lodowe - ramiona w przód, pozycja nieruchoma
  5. Czyścimy buty - skrętoskłony z wymachem ramion
  6. Łapki - ruch ramionami na sygnał
  7. Taniec bałwanków - krążenia bioder
  8. Tacy mali, tacy duzi - przysiady z ramionami w przód
  9. Szukaj swojego bałwanka - zabawa biegowa w parach
  10. Rakiety - bieg z ramionami w górze
  11. My się śniegu nie boimy, swą odporność podnosimy - zabawa rzutna śnieżkami
  12. Budujemy swoją odporność - wznoszenie budowli śnieżnej łopatkami

Część końcowa:
  1. Wspięcie na palce z ramionami w górze - wdech; opuszczenie ramion - wydech
  2. Polowanie - marsz po śladach do przedszkola

GALERIA ZDJĘĆ DO SCENARIUSZA 2
\
\



SCENARIUSZ NR 3

 Zimowa Olimpiada Sportowa


Grupa wiekowa: 3, 4, 5 - latki
Data: 07. 02. 2014

Prowadzący: Izabela Słowińska, Magdalena Pilichowska


Cele ogólne:
  • rozwój sprawności fizycznej - kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej, orientacji w przestrzeni, równowagi, zwinności, zręczności
  • integracja grup poprzez wspólną zabawę i ćwiczenia
  • poznanie symbolu kół olimpijskich (kontynenty)
  • wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń na śniegu oraz w sali

Cele szczegółowe:
Dziecko potrafi:
  • aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych
  • czerpać radość z ćwiczeń i zabaw
  • stosować się do ustalonych reguł obowiązujących na Olimpiadzie
  • poruszać się ze współpartnerem oraz indywidualnie w różnych pozycjach wyjściowych
  • pokonywać przeszkody z elementami wspinania, czworakowania, pełzania, zjeżdżania
  • zachować równowagę i koordynację ruchową podczas ślizgu na woreczkach (łyżwy)
  • zachować zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń z przyborem i na przyrządach sportowych

Metody:
  • czynne, zadaniowe, słowne, aktywizujące, twórcze

Środki dydaktyczne:
  • sprzęty sportowe: ławeczki gimnastyczne, materace, pachołki, hula hop, jeże gimnastyczne, tunele, woreczki, kółka, mata korekcyjna, gumowe przeszkody

Formy pracy:
  • obwodowa - pokonywanie stacji
  • w parach
  • indywidualna
  • grupowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Powitanie dzieci na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich organizowanych w Przedszkolu nr 11
  2. Omówienie w każdej grupie symbolu jego koła olimpijskiego
    - grupa I, II - przedstawiciele Europy (kolor niebieski)
    - grupa III - kolor czarny - Afryka
    - grupa IV - kolor czerwony - Ameryka
    - grupa V - kolor zielony - Australia
    - grupa VI - kolor żółty - Azja
  3. Objaśnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w Krainie Olimpijskiej (kraina śniegu i lodu)
  4. Wyjaśnienie i pokaz, na czym polegają kolejne konkurencje
  5. Zasady bezpieczeństwa podczas pokonywania poszczególnych stacji sportowych
  6. Podziękowanie uczestnikom za uczestnictwo, wręczenie dyplomów za udział w Zimowej Olimpiadzie oraz słodkich upominków
  7. Uwieńczeniem Olimpiady staje się plakat przedstawiający ”Zimową zabawę bądź dyscyplinę sportową”

Stacje dyscyplin sportowych:
  1. Wejście do Krainy Olimpijskiej przez śnieżny tunel
  2. Przeprawa po lodowym moście
  3. Wejście przez otwór do igloo (aby się ogrzać)
  4. Przeprawa w pozycji klęku po kamieniach na oblodzonej rzece
  5. Zjazd z górki na pazurki
  6. Wspinaczka górska
  7. Jazda na łyżwach po lodzie
  8. Przejście przez most nad przepaścią
  9. Przeprawa po krach lodowych
  10. Wspinaczka przez most (aby ominąć lodową rzekę) - wersja dla dzieci starszych
  11. Przepłynięcie rzeki wpław - wersja dla dzieci młodszych
  12. Jazda bobslejami
  13. Skoki w workach (ubijanie zasp)
  14. Wyjście z krainy lodu i śniegu

Film do scenariusza 3


http://www.youtube.com/watch?v=F2cIVNWMUNk&list=UUArkCJvZjnPgtJ3MqqxeOuw


GALERIA ZDJĘĆ - Olimpiada Zimowa



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz