Ruch w przedszkolu
Podstawowymi formami i środkami oddziaływania dydaktyczno - wychowawczego w procesie kształcenia i wychowania fizycznego w przedszkolu są ćwiczenia gimnastyczne oraz gry i zabawy ruchowe. Stanowią one olbrzymie wartości kształcące, zdrowotno - higieniczne i wychowawcze pod warunkiem, że swoją treścią dostosowane są do możliwości rozwojowo - poznawczych dziecka i wynikają z jego predyspozycji fizycznych oraz intelektualnych.
Najważniejszą formą ruchu każdego przedszkolaka jest zabawa. To ona najlepiej i najwszechstronniej przygotowuje dziecko do wielu trudnych zadań w przyszłości. Systematyczne ćwiczenia gimnastyczne zwiększają kondycję fizyczną, kształtują wszystkie cechy psychomotoryczne, pozwalają na zachowanie prawidłowej postawy ciała i zapobiegają różnorodnym nieprawidłowościom rozwojowym. Ruch poprzez zabawę dostarcza dziecku nowych wrażeń, kształtuje jego intelekt, wpływa głęboko na wyobraźnie i silnie oddziałuje na jego życie emocjonalne oraz społeczne.
Przedstawione scenariusze zajęć wraz z dokumentującymi je filmami pokazują, jak dzieci w naszym przedszkolu potrafią się bawić i wczuwać w określoną sytuację oraz muzykę. Są to zajęcia nietypowe, o tematyce zupełnie dzieciom nie znanej i przez to dla nich atrakcyjne i ciekawe. Rozwijają nie tylko motorykę i sprawność fizyczną. Kształtują ich wyobraźnię, orientację w przestrzeni, wyrabiają umiejętność działania zespołowego, uczą aktywnego słuchania i bezpieczeństwa.
SCENARIUSZ NR 1
Grupa: 4 latki
Data realizacji: 13.02.2014r.
Czas realizacji: 20 minut
Ośrodek tematyczny: „Kosmos”
Temat: Na planetach Ufoludków
Prowadzący: mgr Magdalena Pilichowska
Cele główne:
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
- rozwijanie wiedzy na temat kosmosu
Dziecko potrafi:
- swobodnie wypowiadać się na określone tematy, odpowiadać na zadane pytania
- chętnie i na miarę własnych możliwości wykonywać ćwiczenia gimnastyczne
- uważnie słuchać poleceń nauczyciela
- uczestniczyć w zabawach rozwijających aktywność, wyobrażenia
- wczuć się w muzykę
- zachowywać bezpieczeństwo podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych
- słowne: wypowiedź swobodna; wypowiedź kierowana (odpowiadanie konkretnie na zadawane pytania); podawanie instrukcji działania w zabawie
- oglądowe: makiety przybyszów z kosmosu i ich planet
- praktyczne: wykonywanie poleceń ruchowych; reagowanie na dźwięk
- indywidualne
- grupowe
- muzyka relaksacyjna do ćwiczeń, makieta: księżyca; słońca; Ziemi; planet; kosmitów; kosmonauty; butelki z wodą jako pachołki / asteroidy; klocki plastikowe jako odłamki asteroid; firanka jako droga mleczna; kolorowe chustki jako chustki utkane z pyłu kosmicznego; gazety jako skafandry kosmiczne; dwa stoły, element materiały jako czarna dziura
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część wstępna:
2. Zaproszenie w podróż na planetę ufoludków. Dzieci siedzą na dywanie, swobodnie wypowiadają się na poruszane tematy, odpowiadają na pytania nauczyciela.Środki dydaktyczne: makiety księżyca, słońca, Ziemi, gwiazd, galaktyki
Część główna:
1. Przygotowanie do lotu - Kosmonauta w grawitacji
Dzieci leżą na dywanie. Podnoszą i opuszczają powoli części ciała podane przez nauczyciela.
Środki dydaktyczne: muzyka - relaksacyjna, dźwięki muzyki elektronicznej
2. Start rakiety
Dzieci ustawiają się w kole w pozycji kucającej, odliczają od 10 – 0 startują, ustawiają się w rzędzie do tunelu.
Środki dydaktyczne: muzyka - relaksacyjna, dźwięki muzyki elektronicznej
3. Lot przez galaktykę na pierwszą planetę Ufoludków
Dzieci:
- czołgają się pod krzesłem
- robią slalom między butelkami / asteroidami
- biorą skafandry (gazety), prześlizgują się pod stołami
- siadają skrzyżnie na skafandrach na planecie Uran (dywanie) Środki dydaktyczne:
- muzyka „Droga do gwiazd” [Pan Kleks w Kosmosie]
- butelki z wodą jako pachołki / asteroidy
- gazety jako skafandry kosmiczne
- dwa stoły, element materiału jako czarna dziura
4. Taniec w stylu Mango - zabawa z Uraninami
- reagowanie na pauzę w muzyce, omijanie odłamków skalnych
- ćwiczenie inhibicyjno - incytacyjne. Dzieci tańczą w rytm muzyki tak, aby nie dotknąć ustawionych na dywanie wież z klocków, które uszkadzają kombinezon; na pauzę w muzyce muszę uciekać na kombinezon przybierając nieruchomą pozycję
- po skończonym zadaniu ustawiają się w rzędzie i przygotowują do lotuŚrodki dydaktyczne:
- muzyka „Taniec Mango” [Pan Kleks w Kosmosie]
- gazety - skafandry
- klocki plastikowe - odłamki skalne
- makieta planety i Ufoludka
5. Lot przez galaktykę na drugą planetę Ufoludków
Podobne działania jak w przypadku pierwszego lotu, ale bez gazet.
Środki dydaktyczne:
- muzyka „Droga do gwiazd” [Pan Kleks w Kosmosie]
- butelki z wodą jako pachołki / asteroidy
- dwa stoły, element materiału jako czarna dziura
6. Na Marsie Ufoludki zawsze bawią się w parach
Dzieci ćwiczą w parach:
- stają naprzeciwko siebie, chwytają się za ręce, na pojedynczy dźwięk tamburyna na przemiennie kucają
- na jednolite uderzenia tamburyna tańczą w kółku
- siadają naprzeciw siebie i przeciągają się
- na jednolite uderzenia tamburyna tańczą w kółku
- stoją naprzeciw siebie plecami i na dźwięk pojedynczy tamburyna starają się kucać i wstawać
- na jednolite uderzenia tamburyna tańczą w kółku
- lustra: jedno dziecko wymyśla ruch, a drugie je naśladuje
- na jednolite uderzenia tamburyna tańczą w kółku
- ustawiają się w rzędzie i lecą na kolejną planetę
Środki dydaktyczne:
- muzyka elektroniczna
- makieta czerwonej planety i dwóch Ufoludków
- tamburyno
6. Lot przez galaktykę na trzecią planetę Ufoludków
Podobne działania jak w przypadku pierwszego lotu, ale bez gazet.
Środki dydaktyczne:
- muzyka „Droga do gwiazd” [Pan Kleks w Kosmosie]
- butelki z wodą jako pachołki / asteroidy
- dwa stoły, element materiału jako czarna dziura
7. Tańczący Saturianie
Dzieci:
- naśladują nauczyciela, wykonują jego polecenia - poruszają chustkami według poleceń - ćwiczą ramiona (wymachy), wykonują skłony, przysiady
- poruszają w rytm muzyki dużą białą firaną według poleceń nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
- muzyka „Planeta Fantazja” [Pan Kleks w Kosmosie]
- makieta planety z pierścieniami i Ufoludka
- kolorowe chustki
- biała firanka
8. Powrót na Ziemię: start rakiety, ostatnie lot przez galaktykę
Dzieci ustawiają się w kole w pozycji kucającej, odliczają od 10 – 0,startują i ustawiają się w rzędzie do tunelu. Podobne działania jak w przypadku pierwszego lotu, ale bez gazet.
Środki dydaktyczne:
- muzyka „Droga do gwiazd” [Pan Kleks w Kosmosie]
- butelki z wodą jako pachołki / asteroidy
- dwa stoły, element materiału jako czarna dziura
Część końcowa:
- Powrót na planetę Ziemia
- Podziękowanie za wspólną naukę i zabawę; dzielenie się odczuciami po przeprowadzonych zajęciach
Film do scenariusza nr 1
SCENARIUSZ NR 2
Grupa: 4 latki
Data realizacji: 12.02.2014r.
Czas realizacji: 15 minut;
Ośrodek tematyczny: „Arktyka”
Temat: Wyprawa na biegun północny
Prowadzący: mgr Iwona Tarnowska
Cele główne:
- kształtowanie równowagi, koordynacji ruchowej, orientacji w przestrzeni
- pogłębianie wiedzy na temat bieguna północnego
Dziecko:
- potrafi uważnie słuchać poleceń nauczyciela
- poznaje sposoby poruszania się na śniegu i lodzie
- chętnie i na miarę własnych możliwości wykonuję zadania ruchowe
- potrafi z zamkniętymi oczami wczuć się (wyobrazić) w opowieść nauczyciel
- odczuwa radość z podjętych działań
- poznaje możliwości własnego ciała
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych
- słowne: wypowiedź swobodna; wypowiedź kierowana; podawanie instrukcji działania w zabawie
- praktyczne: wykonywanie poleceń ruchowych
- indywidualna
- grupowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część wstępna:
1. Powitanie
2. Rozmowa o biegunie (warunki klimatyczne); udzielanie informacji przez dzieci
3. Przygotowanie do wycieczki - samodzielne ubieranie rękawiczek, czapki, szalika
4. Podróż na lotnisko - marsz z walizką (reklamówka) na lotnisko
Część główna - "Wyprawa na biegu"
5. Lot samolotem - dzieci siadają na reklamówkę (wsiadają do samolotu) i jadą w siadzie odpychając się tylko nogami
6. Lądowanie samolotu - ćwiczenia ramion, skręty tułowia w bok (skrętoskłony)
7. Jazda po lodzie na łyżwach - ślizganie na rękawiczkach krokiem łyżwowym w różnych kierunkach, z obrotem
8. Przeprawa przez Morze Arktyczne na krze lodowej - pozycja na jednej nodze z ramionami w bok na czapce (utrzymanie równowagi)
9. Przywołujemy Eskimosa - wymachy i krążenia ramion, witanie z Eskimosem
10. W igloo - suszenie przy ognisku - dmuchanie w folię; podskakiwanie obunóż, aby się rozgrzać
11. Pożegnanie z Eskimosem - podziękowanie za gościnę (skłony w przód), wymachy ramionami (pożegnanie)
12. Przeprawa saniami po śniegu - powrót na lotnisko - ćwiczenia w parach - jazda
na szaliku, druga osoba ciągnie
13. Podróż samolotem do przedszkola
- bieg w różnych kierunkach z ramionami rozłożonymi w bok (zwracanie uwagi na bezpieczeństwo)
- skrętoskłony w bok
- przysiad z RR w bok
- wspięcia z RR w bok na palcach (utrzymanie równowagi)
14. Awaria samolotu - skok spadochronem - podnoszenie folii do góry (wspięcia na palce), opuszczanie w dół (przysiady)
Część końcowa:
15. Bezpieczne lądowanie - odpoczynek - głęboki wdech, wydech
16. Podsumowanie wycieczki na biegun
Film do scenariusza nr 2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz